Träningsideér

Jag har ingen paddock, har aldrig haft under de åren jag ridigt och jag klarar min dagliga motion, mjukgörande arbete och styrketräning av hästarna ändå.
 
Jag har i dagsläget två hästar i träning, vilket inte är något enormt utan precis lagom när man även studerar och jobbar lite extra. MEN! Jag har aldig haft en ridbana vid stallet, närmaste ridhus och paddock är ca 1 mil bort och jag har möjlighet att köra iväg med hästarna varje dag. Så, vad gör man? Lösningen är givetvis skogsridning!
 
Min tanke är för att jag själv ska kunna hitta tillbaka till mina träningspass lägga upp en sammanfattning av vilka övningar jag gör i skogen och varför jag föredrar skogsridning framför att alltid harva på banan
 
Mina övningar går ut på att använda det som finns till hands. Idag var det ett kalhygge. 
 
Vid denna övning måste man börja försiktigt och lyssna på hästen. Att ha förståelse för hästens grundkondition är viktigt och inte pressa hästen mer än nödvändigt. 
 
I kalhyggen finns ofta små "vägar" som skördaren gjort när träden fälldes. Jag använder dessa som mitt riktmärke, då där ofta finns möjlighet att följa ett någorlunda rimligt spår. 
 
Börja att skritta med nästen på ganska korta tyglar, men var följsam i hästens rörelser och låt hästen sänka sitt huvud för att titta var den sätter fötterna. Låt hästen tänka och hitta en stig där hen tar sig fram. Känns hästen bekväm i skritt eller att det rent av känns för lätt prova att öka upp till en lugn trav, men utan att kräva ett visst tempo då hästen behöver hitta sin egen rytm och ha möjlighet att tittar var hen sätter fötterna. 
 
Skitt funkar utmärkt de första gångerna man gör detta, att låta hästen jobba med huvudet samtidigt som den måste spänna kroppen för att inte snubbla i ojämn terräng. 
 
För en häst som är van vid jämna ridbanor och stigar är detta en svår övning. Kräv därför inte för mycket av den i början utan jobba sakta upp styrkan att gå på ojämnt underlag.

Kommentera här: